workshop kruidenbereidingen


Vorige week heb ik een workshop 'Kruidenbereidingen' gevolgd. Sinds begin dit jaar heb ik samen met mijn man verschillende kruiden gekweekt, alleen wisten we beide niet wat we met de kruiden konden doen. Via google kwam ik terecht bij http://www.groenevrouw.nl/ . Ik heb de workshop als zeer prettig ervaren, informatief met een uitgebreide reader, een heerlijke vegetarische lunch en lekker rommelen met potjes, flesjes, kruiden en olie. Wat ik heb gemaakt en mee kreeg naar huis?

Klei kompres/masker.

Ik heb groene klei gebruikt. Je neemt evenveel lepels klei als water en laat dat een tijdje staan, zodat het zich goed kan mengen. Dan roer je het door en kun je nog een etherische olie naar voorkeur toevoegen.

Kruidenthee. (Tisane)

Je kan een thee maken omdat het lekker is, maar je kan het ook gebruiken om medicinale redenen. De medicinale thee bestaat meestal uit zo'n vijf kruiden. Ik heb een theezakje gevuld met zoethout, anijszaad, kruizemunt, kaneel en kamille.





Tinctuur.

Tinctuur is een preparaat op basis van alcohol. Je kan er kruiden mee conserveren. De tinctuur levert een geconcentreerder produkt op. Ik heb een flesje gevuld met valeriaan, wat ontspannend werkt en daarna aangevuld met grotendeels 37.5 % alcohol en het laatste randje met 96 % alcohol. Elke dag schud ik het flesje om.

Maceraat.

Kruidenolie heet maceraat. Je kan gebruik maken van verschillende soorten (biologische)olie, zoals olijfolie, zonnebloemolie, amandelolie of sesamolie in combinatie met een kruid naar keuze. Ik heb gekozen voor tijm met sesamolie. De olie kan ik straks gebruiken voor bijvoorbeeld massages, omdat tijm verwarmend aanvoelt.

Zalf.

Van een maceraat kan je zalf maken. Ik heb een zalf gemaakt met calendula olie, 10 % bijenwas en etherische lavendel olie.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...